Miért írták a dalokat?
2004.07.14. 10:45
Az alábbiakban megtudhatjátok, hogy milyen történet fűződik egy-egy dalhoz, milyen technikákat használtak, vagy hogy mi a különlegesség a dal felvételében.
Love me do:
Két változatban rögzítették, az egyiken Ringo Helyett Andy White stúdiózenész dobol, míg Ringo a tamburint rázza.
PS I love you:
Ezen a felvételen is Andy White dobol, míg Ringo a rumbatököt csörgeti.
I saw her standing there:
Az eredeti „just 17 never been a beauty queen” sort John Paul dalában „you know what I mean”-re változtatta.
Misery:
A dalt a Beatles eredetileg Helen Shapiro teenager énekesnő számára írta, amikor 1963-ban együtt turnéztak, de annak menedzserei elutasították.
Please please me:
Az eredeti rövidebb, lassabb Roy Obson stílusában komponált dalt George Martin csak a tempó felgyorsításaután engedte lemezre venni.
Do you want to know a secret?:
John egy Walt Disney-film hatására írta ezt a számot, és George-nak adta, hogy elénekelje.
From me to you:
A New Musical Express levelezési rovata inspirálta a dalt, melyet John és Paul 1963 február 28-án a Helen Shapiro-turnén egy buszon írtak York és Shresbury között.
All my loving:
Paul egy reggel borotbálkozás közben komponálta a dalt.
Don’t bother me:
George Bill Harrynek, a Mersey Beat újság főszerkesztőjének unszolására szerezte ezt a dalt, és a ímadó sor is hozzá szól: Ne nyaggass!
I wanna be your man:
John és Paul a Rolling Stones-nak adta a dalt először előadásra, majd saját lemezükön Ringóval énekeltetik el.
Not a second time:
A The Times zenekritikusa, William Mann a szám végén hallható aeloikus kadenciát Mahler Dal a Földről című művének záróakkordjához hasonlította.
I want to hold your hand:
John és Paul Jane Asher londoni házának alagsorában írta a dalt.
I call your name:
John egyik legkorábbi szerzeménye, amelyet először Billy J. Kramerrel énekeltetett el.
I’m happy just to dance with you:
John komponálta a dalt, melyet George-dzsal énekeltetett el.
And I love her:
A lírai ballada az első próbákon még sokkal keményebben hangzott, még egy elektromosgitár-szóló is hallható volt a felvételen. Paul Jane Asherhez írta a dalt.
I’m a loser:
John Bob Dylan dalainak hatása alatt szerezte a számot.
I’ll follow the sun:
Paul egyik legkorábbi szerzeménye, már egy 1960-as Quarryma próbát rögzítő felvételen is elhangzik, bár kevésbé líraian.
Ticket to ride:
A dobolási technikát a számon Paul alakította ki.
I’m down:
Paul Little Richard stílusban írta a számot.
You’ve got to hide your love away:
A ballada Bob Dylan dalainak hatására fogant Lennon fejében.
It’s only love:
Egyike azoknak a Lennon-daloknak, melyeket szerzőjük a legkevésbé szeretett.
Yesterday:
Paul először 1964 januárjában mutatta meg a dalt George Martinnak a George V. hotelben, Párizsban. A szerzemény ekkor még a Scrabled Eggs címet viselte, Paul Martin tanácsára döntött később a Yesterday mellett. A szám felvételen a Beatles-tagok közül egyedül a szerző vett részt, és egy vonósnégyes kísérte.
Day tripper: A dal szövegében finom célzások találhatók a kábítószer-fogyasztásra.
Norwegian wood:
Egy házasságon kívüli kapcsolata ihlette Johnt e ballada megírására. A szövegbe néhol Paul is besegített.
Michelle:
John Nina Simone blues-énekesnő dalának hatására írta a középrészt, míg a szám törzsét Paul komponálta.
What goes on:
John egyik legkorábbi száma, melyet a Beatles már egyszer 1963 márciusában lemezre szándékozott venni. 1965-ben Paul és Ringo új középrészt írt a dalhoz.
In my life:
John személyes élményeiről írta a verset, melyhez Paul orgonán dallamot komponált.
I’m looking through you:
Paul Jane Asherhez írta a dalt, melynek középrészét az első felvételeken még hangszeres játék helyettesítette.
Run for your life:
Johnnak olyan rövid határidő alatt kellett megírnia a dalt, hogy Elvis Presley Baby let’s play house című számának szövegéből két sort átlopott. Emiatt később nagyon gyűlölte a szerzeményt.
We can work it out:
Paul alapdallamát John középrészével illesztették össze a dalban.
Paperback writer:
A dal háttérvokáljában Lennon és Harrison a Frére Jacques című francia gyermekdalt éneklik.
Eleanor Rigby:
Paul eredetileg a Miss Daisy Hawkins címet akarta adni a balladának. Az ötlet akkor fogant benne, amikor Bristolban egy kirakatot nézegetett, és a bolt felett hirtelen a fenti nevet pillantotta meg. John szerint McCartney apjának neve is bekerült volna a szövegbe, ám végül Father McKenzey-re módosították. A felvételen egyetlen Beatles-tag sem működik közre hangszeren, csak McCartney, Lennon és Harrison vokálját halljuk zenekari kíséret mellett. A hangszerelést George Martin a Farenheit 451 című film kísérőzenéjének mintájára alakította ki. A szöveg első versszakát Paul, a többit John írta.
Rain:
A dal végén a szöveg egyik sora megfordítva hallható („Rain, when the rain comes they run and hide their heads”). Vita folyik, hogy az ötlet Lennoné vagy George Martin-é volt.
I’m only sleeping:
A különleges gitárhatást úgy érték el a felvételben, hogy George a hangszeren visszafelé játssza a dallamot.
Yellow submarine:
A dalt eredetileg Ringo monológja vezette be, akivel a számot szerzői, Paul és John énekeltetik. A Beatles tagjain kívül külső emberek: Brian Jones, Marianne Faithfull, Pattie Harrison is közreműködnek.
She said she said:
Lennon Los Angeles-i LSD-élményeiről írta a szöveget. A kábitószeres utazáson Peter Fonda is részt vett, aki közölte vele, megtudta, milyen érzés halottnak lenni.
For no one:
A felvételen Lennon és Harrison nem vettek részt, a francia kürt szólót a híres zenész Alan Civil Paul hümmögése után játszott le.
Dr. Robert:
John írta a számot egy New York-i orvosról, aki kábítószerrel látta el a Beatles tagjait.
Got to get you into my life:
A dal első felvételein a későbbi pusztán instrumentális részek még McCartney, Lennon és Harrison vokáljának hátterét képezték.
Tomorrow never know:
A dal a tibetti Halottak könyve alapján íródott, és eredetileg a The void (Az űr) címet adták neki. A felvételen John Lennon hangja egy Leslie speakeren át szól, azt az illúziót keltve, mintha a Himalája tetejéről hallanánk. John nyolc magnetofonfelvételt készített, melyeket hol hangosítva, hol halkítva egy időben játszott a dal rögzítésekor.
Penny Lane:
Paul 1965 novemberében kezdte írni a dalt egy külvárosi útról, amely Liverpool városközpontjától délre, gyerekkora helyszínén volt.
Strawberry fields forever:
John az üdvhadsereg egyik otthonáról komponálta a dalt, ahol gyerekkorában ünnepségen vett részt. A végső rögzítésnél a dal eredetileg két eltérő hangnemű és tempójú felvételét övözték össze, a későbbi változatot felgyorsítva.
With a little help from my firends:
Szerzője, Paul eredetileg a Bad finger boogie címet adta a dalnak, melyet Ringónak adott át éneklésre.
Lucy in the sky with diamonds:
Bár a cím kezdőbetűi az LSD szót adják ki, John nem a kábítószerekről komponálta a számot, hanem fia, Julian iskolai festménye ihletésére írta.
Getting better:
Paul az 1964-es turnén Ringót helyettesítő dobos, Jimmy Nicoo egy mondása hatására írta a számot.
Fixing a hole: A dal írásába a Beatles útimenedzsere, Mal Evans is besegített.
She’s leaving home:
Paul a Daily Mailben olvasott egy lányról, aki elköltözött otthonról, és ennek ösztönzésére komponálta a dalt. A számot Mike Leander hanszerelte, és a Beatles-fiúk közül csupán Paul és John működnek közre, a vokált szolgáltatva.
Being for the benefit of mr. Kite:
Johnt egy régi plakát inspirálta a kompozíció megírására, melyet egy kenti antikváriumban vásárolt a Strawberry Fields Forever klipjének forgatásán. A plakát egy varietéműsort hírdetett, melyben Mr. Kite és a dal többi figurája lépett fel. John egy gőzorgonát akart megszólaltatni a számon, de George Martin felvilágosította, hogy ez a hangszer már nincs használatban Angliában, így Viktória korablei gőzorgonafelvételek montírozásával érték el a kívánt hatást.
Within you without you:
A Beatles-tagok közül egyedül Harrison működik közre a felvételen. George Klaus Woorman házában egy harmóniumon komponálta a dalt.
When I’m 64:
Paul kamaszkorában írta a számot, és a Beatles a Cavern klubban játszotta is. Paul apjának a tiszteletére tették a Borsőrmester lemezre, 64. születésnapja alkalmából.
Lovely Rita:
Pault a dalt egy Meta Davies nevű közlekedési rendőrnőről írta, aki egy ízben megbírságolta a tilosban való parkolásért.
Good morning good morning:
John Lennon a dal ötletét egy kukoricapelyhet hirdető tévéreklámból merítette.
A day in the life:
John és Paul egy-egy dalából ötvözték össze a számot. Lennont a szöveg megírására a Daily Mail című újság két híre ösztönözte: 1. 4000 barlangot találtak Blackburnben, Lancashire-ben. 2. Tara Brownt, a Beatles barátját autóbaleset érte és meghalt. A film, amelyre John a versben utal, Lester „How I Won The War” című alkotása, melyben Lennon játszotta a főszerepet.
Baby you’re a rich man:
A szám címe eredetileg One Of The Beautiful People volt, utalással a hippikre. John és Paul, egy-egy dalából illesztették össze.
I am the walrus:
Egy rendőrautó szirénájának és Lewis Caroll Alice Csodaországban Című regényének egy részlete adta az ötletet a szerzeményhez. A felvételen Mika Sammes Singers, 6fiú és 6 lány alkotják a kórustm rádiózörejek hallhatók, és elhangzik néhány sor Shakespeare Lear királyából is.
Blue Jay Way:
George Harrison 1967 kora nyarán írta a dalt Kaliforniában. Blue Jay Way egy Los Angeles-i utca neve, ahol George bérelt egy házat. Megérkezése estéjén Derek Taylorra, a Beatles sajtófönökére várakozott, és ez a helyzet inspirálta a szöveget.
The inner light:
A dal szövege majdnem szó szerint Lao Ce kínai bölcs Tao Te King című művének egyik verse, melyet Juan Macaro a cambridge-i egyetem szankszrit professzora ajánlott megzenésítésre George-nak. A felvételen Harrisonon kívül csak keleti zenészek működtek közre.
Hey Jude:
Paul Julianhez, John fiához írta a dalt Lennon első házasságának felbomlása idején.
Revolution:
John eredeti elképzelésében a dal lassabb tempójú lett volna, ám Paul és George elgondolása érvényesült. Zongorán Nicky Hopkins stúdiózenész működik közre.
Dear Prudence:
A dalt John Mia Warrow húgáról, Prudence-ről írta Indiában, aki a többieknél hosszabb ideig meditált a szobájában, és Lennonnak kellett előcsalogatnia.
Ob-Ladi Ob-Lada:
Az első dal, melyet Paul reggae stílusban komponált.
Wildhoney pie:
Egyedül Paul szerepel a felvételen, mely egy hosszabb rögtönzés része, és az előadó Pattie Harrison kedvéért tette rá a Fehér Albumra.
The continuing story of Bungalow Bill:
Lennon a dalt egy amerikai fickóról írta, aki Rishikiben tigrisre akart vadászni. A felvételen Yoko énekli a …Not when he looked so fierce… szövegű sort.
While my guitar gently weeps:
A felvételen Eric Clapton játszik szólógitáron.
Happiness is a warm gun:
Johnnak egy fegyvermagazin borítója adta az ötletet a három dalból összekotyvasztott szám címéhez. A felvételen a gitárok ¾-es ütemben játszanak, míg a dob 4/4-ben.
Martha my dear:
A felvételen egyedül Paul működik közre.
Blackbird:
A felvételen egyedül Paul működik közre.
Rocky Raccoon:
A dalt Paul John és Donovan segítségével írta Indiában, a Maharishi jógi táborában az egyik épület tetején, miközben a zenészek gitárizással szórakoztatták egymást.
Don’t pass me by:
Ringo az újsághíradások szerint már félig elkészült ezzel a dallal 1963 elején, a próbákon mégis a This is some friendly munkacímet adta neki.
Why don’t we do it in the road?:
Paul és Ringo játszik ezen a felvételen a Beatles-tagok közül.
I will:
George nem játszik a felvételen.
Julia:
John adja elő egymaga a dalt, melyet anyjához, Juliához, és szerelméhez, Yoko Onóhoz írt.
Mother Nature’s son:
A felvételen egyedül Paul működik közre.
Sexy Sadie:
John a jógiban való csalódásának ad hangot a dalban.
Long, long, long:
A Lesley-speakeren elhelyezett borosüveg csörgése hallatszik a dal végén.
Revolution1:
John egy „in” szócskát adott az ismert változat szövegének egy sorához…Don’t you know that you can count me out/in…, érzékeltetve ambivalens hozzáállását a fegyveres forradalmakhoz.
Savoy truffle:
A szöveg különböző édességekre és cukorkákra utal, melyek a Good News csokoládésdobozokban találhatók.
Goodnight:
John Lennon eredetileg fiának, Juliannek írta ezt az altatódalt, majd odaadta George Martinnak, hogy hangszerelje meg hollywood stílusban, és énekeltesse el Ringo Starral, akin kívül egyetlen Beatles-tag sem működik közre a felvételen.
Come together:
John a számot eredetileg választási kortesdalnak írta Timothy Leary támogatására a kaliforniai politikai küzelmekben. Később a hetvenes években a szerző plágiumperbe keveredett a dal miatt, mert feltűnően hasonlított Chuck Berry You Can’t Catch Me című kompozíciójához.
Oh! Darling:
Paul, a szám szerzője, kompozíciója éneklésekor úgy artikulálta a hangját, hogy úgy hangozzék, mintha már egy hete énekelne a színpadon.
Octopus’s garden:
A szám görögországi üdülésekor fogant meg Ringo Starr fejében. A Let It Be próbák idején George segített a szám csiszolásában.
I want you:
John Yokóhoz írta a dalt.
Here comes the sun:
George Eric Clapton kertjében komponálta egy különösen napsugaras napon.
Because:
Amikor egy alkalommal Yoko Beethoven Holdfény szonátáját zongorázta, John megkérte rá, hogy játssza visszafelé az akkordokat. Ez a kísérlet szolgált alapul a dal komponálásához.
You never give me your money:
McCartney az Apple cég pénzügyi bonyodalmai hatására írta a számot, melyet több daltöredékből illesztett össze.
Sun king:
John eredetileg a Los paranoias címet adta a dalnak, talán a szövegben szereplő latinos hangzású blabla miatt.
Mean mr. Mustard:
John eredetileg 1968-ban Indiában szerezte a számot.
Polythene Pam:
John ezt a dalt is Indiában komponálta egy liverpooli prostituáltról.
She cam in through the bathroom window:
A rossznyelvek szerint Paul későbbi feleségéről, Lindáról írta a dalt, aki a fürdőszoba ablakán szökött be hotelszobájába.
Golden slumbers:
Amikor McCartney egyszer látogatást tett apja cheshire-i házában, és a zongorán játszadozott, mostohatestvére, Ruth megkérte, hogy játssza le kottából a Thomas Decke, Erzsébet korabeli költő verséhez írott hagyományos dallamot. Mivel Paul nem ismerte a hangjegyírást, új dallamor írt a költemény első versszakához, és további két strófával egészítette ki, és így született meg a Golden slumbers című szerzemény.
Her majesty:
Csak Paul játszik a felvételen.
The ballad of John and Yoko:
George és Ringo nem működik közre a felvételen.
Across the universe:
A magas női falsetto vokálhoz Paul a stúdió körül tanyázó rajongók közül hozott be a próbára két fiatal lányt: Lizzie Bravót és Gayleen Pease-t.
You know my name:
A dal kiadása előtt három évvel, 1967-ben íródott, és alapját akkor rögzítették szalagra. A felvételen Brian Jones, a Rolling Stones ma már halott tagja is közreműködött szaxofonon.
Two of us:
Paul a számot eredetileg a Mortimer nevű amerikai együttes számára komponálta.
I me mine:
George-nak az ötletet a dallamhoz egy valcer adta, amelyet egy katonazenekar előadásában hallott egyik éjszaka.
Dig it:
Az eredetileg ötperces rögtönzés rövidített változata.
Let it be:
Paul édesanyjára, Maryre és a Szűz Máriára utal a dal szövegében.
I’ve got a feeling:
Paul és John egy-egy dalából illesztették össze a számot.
One after 909:
John egyik legkorábban írott dala, 1959-ben szerezte.
Get back:
Paul eredetileg a pakisztáni menekültek érdekében írta a számot, kiket az angol kormány nem akart a szigetországba befogadni. John szerint inkább Yokónak címezte a dalt, mert mindig, amikor ahhoz a sorhoz ért, hogy…get back to where you once belonged…..mindig Yokóra nézett.
|